Met de hand inkopen? Niet meer van deze tijd!

Het invoeren van bestellingen en verkooporders, en het bijwerken daarvan, staat in de top 10 van de meest gebruikte ERP-functies. Dit terwijl we deze activiteiten als een verspilling kunnen beschouwen. Het voegt immers geen waarde toe aan het eindproduct. Dus waarom dit blijven doen?

Zijn uw gegevens up-to-date?

Wanneer u het bestelproces efficiënter wilt inrichten is een onderzoek naar de kwaliteit van uw gegevens vaak een goed startpunt. Een effectieve MRP-planning en de daaruit voortkomende bestellingen valt of staat met betrouwbare gegevens. Hoeveel telefoontjes en mailtjes ontvangt u nu rondom uw bestellingen? En over revisies van artikelen, nieuwe stuklijsten, tekeningen, of veranderende levertijden? Gegevens up-to-date houden kost veel tijd en moeite. Gegevens die niet up-to-date zijn kosten zo mogelijk nog veel meer.

Zet B2B-portals in

B2B-portals bieden u allerlei mogelijkheden om over gemeenschappelijke artikeldata te communiceren. Stel, een levertermijn verandert. Dat zal door zowel de afnemer als de leverancier in een ERP systeem worden aangepast. Dubbel werk! Door het gebruik van B2B-portals kunt u dergelijke gegevens veel efficiënter up-to-date houden.

MRP als inkoper

Bestelregels komen bij veel productiebedrijven rechtstreeks uit de materiaalplanning (MRP). Dit biedt mogelijkheden om het bestelproces verder te vereenvoudigen. Daarnaast zijn relaties met leveranciers in de maakindustrie vaak duurzaam. Wanneer de materiaalbehoefte uit MRP direct aan de toeleverancier kan worden aangeboden, in plaats van de bestellingen, scheelt dit veel handelingen. De voordelen:

  • Sneller en minder wijzigingen op bestellingen
  • Minder administratieve handelingen: Wanneer de leverancier de materiaalbehoefte uit de MRP berekening van de afnemer bevestigt, kunnen automatisch “bestellingen” worden aangemaakt. Zowel bij de klant als afnemer.
  • Minder voorraad in de keten: Het zogenaamde bullwhip of opslingereffect ontstaat o.a. door gebrek aan inzicht in de voorraadniveaus van de afnemers bij de toeleveranciers. Door de toeleverancier inzicht te geven in de werkelijke behoefte aan materialen zullen veiligheidsmarges in de aantallen niet meer oplopen.
  • Lagere kosten: De afnemer kan de langetermijnbehoefte gaan communiceren met duidelijk afspraken over welke materiaalbehoeftes frozen en welke slushy zijn. Oftewel, wat staat vast en welke kunnen nog wijzigen. Wanneer de leverancier hiermee inzicht krijgt in de verwachte afzet voor de komende weken, kan deze hierop desgewenst anticiperen. Dit leidt tot minder voorraad in de keten en dus tot lagere kosten.
Dit artikel is een bewerking van: Lean: Bestellingen kunnen ‘de deur uit’!

Wij helpen u
graag verder!

088 456 1234

Afspraak maken

---