De vraag is niet of u moet innoveren, maar wanneer u begint

Innovatie zou hoog op de agenda moeten staan van productiebedrijven in Nederland. Alleen door voorop te blijven lopen kunnen we blijven concurreren met Aziatisch geweld en andere bedreigingen. Maar komt de industrie wel genoeg in beweging?

Volgens Ineke Dezentjé Hamming, voorzitter van FME en het Smart Industry team, is er een revolutie gaande, die diep ingrijpt in onze economie: ‘Er zijn zoveel ontwikkelingen, waarvan een aantal disruptief. En het gaat niet alleen om techniek, maar ook om nieuwe businessmodellen, producten en diensten. En alles gaat zó snel! Dat bedrijven uit hun comfortzone moeten komen om dat bij te benen of, liever nog, voorloper te worden, is mijn rotsvaste overtuiging.

Wel urgentie, weinig actie

Uit onderzoek onder mkb-bedrijven blijkt dat 75% de dreiging voelt van concurrenten met geavanceerdere en disruptieve bedrijfsmodellen. Van de ondervraagden verwacht 35% binnen 5 jaar out of business te zijn als ze niets veranderen. Toch gaan maar weinigen van hen ook echt over tot actie.  “Vorig jaar was slechts 14% van onze bedrijven bezig met Smart Industry. Véél te weinig.”, aldus Dezentjé.

Plannen maken moet je plannen

Recruiter Harvey Nash en adviesbureau KPMG peilden de stand van zaken bij 4000 functionarissen die verantwoordelijk zijn voor de digitalisering van klantgegevens, processen en het gebruik van data voor de ontwikkeling van nieuwe producten. De uitkomst: in de Nederlandse bestuurskamers wordt digitalisering minder belangrijk gevonden dan elders in de wereld.

De urgentie voor verandering wordt wel gevoeld, maar nog te weinig omgezet in concrete actie. Hoe dat komt? We zijn over het algemeen al heel druk met het oplossen van de problemen die gister zijn ontstaan. Laat staan dat we de tijd nemen om over de toekomst na te denken. Toch is het belangrijk om zo nu en dan eens die waan van de dag te doorbreken. Lees over nieuwe technologieën, zoals 3D-printen en  Internet of Things. Of koop voor een paar tientjes bijvoorbeeld een Raspberry Pi en onderzoek de mogelijkheden van zo’n minicomputer voor uw bedrijf.

Een nieuw businessmodel op basis van innovatieve techniek

Valk Welding is leverancier van industriële lasrobots en lasmaterialen en maakt bewust tijd voor innovatie. Tijdens één van hun innovatieve sessies onderzochten ze hoe ze hun lasrobots zouden kunnen inzetten voor het maken 3D-‘prints’. Zo begon Valk Welding met het 3D-printen van metalen objecten. Hieruit ontstond een project voor het printen van metalen reserveonderdelen voor hun offshore-activiteiten.

Deze innovatieve manier van werken, ondergebracht in RAMLAB, was een rechtstreeks gevolg van de keuze om bewust tijd vrij te maken om na te denken over de toekomst. Valk Welding maakt hierdoor de transitie van het leveren van lasrobots en lasdraad naar het ontwikkelen en leveren van lasconcepten. Een mooi voorbeeld van het ontstaan van een nieuw businessmodel op basis van innovatieve techniek.

Vandaag een productiebedrijf, morgen een IT-bedrijf

Het is cruciaal om innovatie hoog op de agenda te zetten. Dat hoeft niet per se productinnovatie te zijn, zoals Valk Welding. Ook het verder digitaliseren van uw huidige processen kan al veel waarde toevoegen voor uw klanten.

Met een digitale werkvloer zijn uw klanten bijvoorbeeld direct op de hoogte wanneer hun productieorder gereed gemeld wordt. Sluit uw klanten aan op een portal, biedt leveranciers realtime inzicht in uw materiaalbehoefte en stuur de productie realtime aan, in plaats van orders te plannen. Alles draait om het realtime ontsluiten van gegevens. Hierdoor gaan processen sneller en is er meer inzicht in het proces voor alle betrokkenen. De productiebedrijven van vandaag, zijn morgen allemaal IT bedrijven geworden… of ze bestaan niet meer.

Dit artikel is een bewerking van: digitale innovatie gaat niet vanzelf

Wij helpen u
graag verder!

088 456 1234

Afspraak maken

---